Home » Aktualności » Szlakiem polskich zamków i pałaców

Szlakiem polskich zamków i pałaców

Pod koniec każdego roku szkolnego trwa „sezon wycieczkowy”. W dniu 26 maja bieżącego roku odbyła się wycieczka klas piątych do Kurozwęk, Szydłowa i Ujazdu. O godzinie 7.00 wyruszyliśmy autokarem spod budynku naszej szkoły. Pierwszym punktem programu naszej wycieczki było zwiedzanie lochów i pałacu w Kurozwękach, miejscowości położonej w województwie świętokrzyskim.

Następnie udaliśmy się do znajdującego się w pobliżu pałacu mini-zoo. Jednak największą atrakcją była znajdującej się nieopodal hodowla bizonów, gdzie mogliśmy z bliska podziwiać te zwierzęta. Oprócz dorosłych osobników oglądaliśmy także urodzone w tym roku „maleństwa”.

Bezpośrednio z Kurozwęk pojechaliśmy do Szydłowa. Jest to malowniczo położona miejscowość, zwana polskim Carcassonne. Posiada 700 m średniowiecznych murów. Pierwszym punktem było zwiedzanie XVI wiecznej synagogi. Było to dla nas bez wątpienia bardzo ciekawym doświadczeniem, gdyż o kulturze żydowskiej wiedzieliśmy niewiele. W Szydłowie widzieliśmy także średniowieczny zamek królewski, połączony z murami obronnymi otaczającymi część miasta oraz bramę wjazdową z początku XVII wieku. Zwiedziliśmy także gotycki kościół pw. Wszystkich Świętych z  XIV wieku, z przepięknymi polichromiami oraz kościół farny pw. Św. Władysława, również z XIV wieku. Fundatorem tego kościoła był Kazimierz Wielki.

Następnie udaliśmy się do miejscowości Ujazd, gdzie podziwialiśmy ruiny zamku Krzyżtopór, zbudowanego w XVII wieku przez Krzysztofa Ossolińskiego. Po zwiedzeniu tego zdumiewającego miejsca mieliśmy czas wolny, który wykorzystaliśmy na zakup pamiątek.

Droga powrotna upłynęła bardzo wesoło wśród konkursów muzycznych. Podsumowaniem wycieczki był konkurs historyczno-przyrodniczy, w którym mogliśmy wykazać się wiedzą zdobytą podczas zwiedzania.

Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi wróciliśmy do domu. Nasza wycieczka okazała się niesamowitym wydarzeniem, które na długo pozostanie nam w pamięci.